- Sună acum: 0745584007
- Email: office@hirzaconsult.ro
Cine conduce o firmă?

Lăsăm introducerile de-o parte și mergem direct la subiect făcând referire, pe această temă, doar la societățile cu răspundere limitată (SRL-uri, pe care, în continuare, le vom numi firme).
Așadar, funcționarea (conducerea) unei firme are nevoie de următorii protagoniști (mai sunt și alte personaje, dar aceștia sunt cei mai importanți):
- Adunarea generală a asociaților (sau, mai simplu, adunarea asociaților)
- Administrator (Manager)
- Cenzori (sau auditori financiari)
Adunarea Generală a Asociaților (AGA)
- este formată din toți asociații firmei;
- este organul care deliberează și decide în firmă, care ia hotărâri în toate problemele importante ce apar în activitatea firmei;
- cele mai importante competențe ale adunării asociaților sunt:
- desemnează administratorul firmei și cenzorii sau auditorii financiari; îi revocă sau îi schimbă pe aceștia;
- decide urmărirea administratorilor și a cenzorilor sau auditorilor financiari dacă aceștia au pricinuit pagube firmei;
- aprobă situația financiară anuală și repartizarea profitului net al firmei;
- modifică actul constitutiv.
*Adunarea asociaților decide și în orice altă chestiune, conform actului constitutiv al firmei.
Precizare. În cadrul firmelor cu asociat unic, acesta are aceleași competențe pe care le are adunarea generală a asociaților.
Hotărârile adunării asociaților sunt obligatorii pentru toți asociații, chiar și pentru cei care nu au fost prezenți la ședința adunării generale sau care au votat împotrivă.
! Hotărârile adunării asociaților se pun în executare de către administratorul/administratorii societății. Administratorii au îndatorirea de a aduce la îndeplinire hotărârile adunării asociaților, așa cum au fost luate de către asociați.
Administratorul/Managerul firmei
- este persoana care are puteri totale de conducere a firmei (nu directorul, directorul general sau alți manageri), deci conducerea firmei este asigurată de administrator;
- pe lângă puterea de a conduce are și putere de a reprezenta firma în relațiile cu terții și de a semna în numele firmei. Puterea de reprezentare o are doar administratorul firmei, nu și directorul, care are nevoie de împuternicire specială din partea administratorului pentru a putea reprezenta firma;
- poate fi ales dintre asociați sau poate fi o persoană neasociată în firmă;
- poate fi cetățean român sau poate fi cetățean străin;
- poate fi o persoană fizică sau o altă firmă (societate) care se va numi societate administrator. Această societate administrator va desemna o persoană fizică care se va ocupa de administrare. Persoana fizică desemnată de societatea administrator se numește reprezentant permanent;
- este numit prin actul constitutiv sau de către adunarea asociaților.
Precizare 1. În situația în care o firmă are mai mulți administratori, aceștia pot lucra separat sau împreună. În orice caz, acest lucru trebuie specificat în actul constitutiv.
Precizare 2. Administratorul nu se confundă cu directorul firmei. Administratorul este ales de asociați să conducă și să reprezinte firma, el având o relație cu firma bazată pe dispozițiile legii, ci nu pe un contract de muncă, pe când directorul este un salariat al firmei angajat în baza unui contract individual de muncă.
! Un administrator/manager ar trebui să aibă cunoștințe profesionale de specialitate temeinice (management), precum și experiență în practicarea acestei funcții.
Administratorul/managerul este în centrul tuturor relațiilor dintre firmă și partenerii firmei (salariați, clienți, furnizori, bănci etc).
Administratorul răspunde pentru întreaga activitate a firmei, întrucât acestuia îi revine gestiunea patrimoniului firmei.
În managementul firmei administratorul are stabilite obiective și criterii de performanță, adică un target pe care trebuie să îl îndeplinească, indicatori de referință, dar și un job description stabilite de asociați.
Administratorul este cel care concepe strategii pentru a da eficiență activității societății, stabilește și asigură implementarea direcțiilor de actiune a firmei pentru îndeplinirea obiectului de activitate al acesteia, supraveghează și controlează salariații etc. De asemenea, el are obligația de fidelitate și de non concurență față de firma pe care o conduce.
Cenzorii firmei
Sunt persoanele care verifică și analizează corectitudinea și legalitatea operațiunilor financiare ale firmei.
În SRL-uri numirea cenzorilor este facultativă, ea devine obligatorie atunci când numărul asociaților este mai mare de 15.
Tot în SRL-uri, în lipsă de cenzori (sau auditori financiari), controlul gestiunii firmei se va putea efectua de către fiecare dintre asociați care nu este administrator al firmei.
__________________________________________________________________________________________________
În prezentarea acestui scurt și general material am avut la îndemână publicațiile conf. univ. G. T. Nicolescu, dar și ale prof. univ. Gh. Piperea.
Postări asemănătoare
Autorizarea funcționării firmei
Ce mai trebuie făcut după înființarea firmei
Articole recente

Autorizarea funcționării firmei
mai 24, 2020

Cine conduce o firmă?
mai 6, 2020
